Efter mange år med økonomisk vækst for økologiske landbrug, mener flere eksperter, at den økologiske omstilling bremser op. Mange landmænd tager springet fra det konventionelle landbrug, og efterspørgslen kan ikke følge med det stigende udbud af økologiske varer.

Af Emil Borup Rokkjær

Flere landmænd vælger at omstille til økologisk landbrug, men efterspørgslen fra forbrugerne forbliver den samme.

Imellem 2009 og 2017 har danske, økologiske landbrug vækstet hvert år, men i 2018 blev den gennemsnitlige indtjening halveret, viser tal fra Danmarks Statistik. Det skyldtes hovedsageligt, at Danmark blev ramt af den længste tørke i over 100 år.

Men ifølge Michael Friis Pedersen, der forsker i økologisk driftsøkonomi på Københavns Universitet, vil økologisk landbrug opleve en lignende, dog knap så drastisk, nedgang i de kommende år.

”De næste par år, vil landmændene sælge deres økologiske varer billigere end de plejer, fordi der er kommet mange flere udbydere af økologiske produkter. Det kommer højst sandsynligt til at bremse omstillingsbølgen, da dem, der har gået og overvejet at blive økologer, holder igen, når de ser de aktuelle priser.”

De økologiske landbrug har oplevet økonomisk tilbagegang for første gang i otte år
(Tal fra Danmarks Statistik)

Økologien er kommet for at blive

Det stigende udbud på økologiske varer har betydet, at det ikke nødvendigvis behøver at koste ekstra, hvis man vil spise økologisk. Men efter mange år, hvor økologi har ligget højt på dagsordenen, er det for mange forbrugere blevet hverdagskost, da de oftest vælger varer ud fra de laveste priser.

Flemming Birch, som er rådgiver i forbrugeradfærd og detailhandel i virksomheden Birch & Birch, mener dog ikke, at de økologiske varer vil forsvinde fra supermarkedshylderne foreløbigt.

”Der vil være perioder, hvor det er mere populært at brande sig med økologi end andre. 10’erne har været et godt eksempel på det her Øko-boom, og der vil måske ikke være ligeså stor fokus på det fremover, men det er ikke ensbetydende med at vi ikke gider økologien længere. Det er ikke længere et sensationelt produkt, men derfor vil folk stadig købe det i takt med at udbuddet stiger og priserne falder.”